VILKÅR OG BETINGELSER
I. GENERELLE BESTEMMELSER
- Disse vilkår og betingelser specificerer de generelle betingelser og måder for levering af tjenester elektronisk og salg via onlinebutikken www.treetale.dk. Butikken drives af SELECTWOOD SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, (selskab med begrænset ansvar), med hjemsted i Łódź på adressen Ludomira Rozyckiego 12/2, 93-586 Lodz, Polen, optaget i registret over iværksættere, der føres af distriktsdomstolen for Łodzi-Śródmieścia i Łódź, XX Commercial Division of the National Court Register, under KRS nr. 0000888495, Taxpayer Identification Number (NIP): 7292737572, National Official Register of Business Entities (REGON) nummer: 388438193, med en aktiekapital på PLN 5.000,00, i det følgende benævnt Sælger.
- Sælgeren kan kontaktes via:
- email: shop@treetale.eu;
- telefon: +48 42 203 15 90;
- kontaktformular tilgængelig på Online Shop-webstedet.
- Disse vilkår og betingelser er altid tilgængelige på webstedet www.treetale.dk, som til enhver tid giver mulighed for at downloade, vise og registrere deres indhold ved at udskrive eller gemme dem på en databærer.
- Sælgeren informerer om, at udnyttelse af tjenester, der leveres elektronisk, kan være forbundet med en risiko for enhver bruger af internettet for at indføre en malware på et computersystem eller opnå og ændre kundernes data af uautoriserede personer. Kunden bør derfor anvende passende tekniske foranstaltninger for at minimere ovennævnte risici, især ved brug af antivirus og firewall.
II. DEFINITIONER
De udtryk, der anvendes i disse vilkår og betingelser, skal have følgende betydning:
- Arbejdsdage – disse skal være dagene fra mandag til fredag, undtagen helligdage;
- Kunde – en fysisk person med fuld retsevne, en fysisk person, der driver virksomhed, en juridisk enhed eller en organisatorisk enhed uden juridisk personlighed, der har retsevne i henhold til særlige bestemmelser, og som afgiver ordren i webshoppen eller bruger andre tjenester, der er tilgængelige i webshoppen;
- Civil Code – loven af 23. april 1964 (Journal of Laws No. 16, Item 93, som ændret);
- Konto – en del af webshoppen, der er tildelt kunden, og som han kan bruge til at udføre specifikke handlinger i webshoppen;
- Forbruger – Kunden er en forbruger i henhold til bestemmelserne i artikel 22 [1] i civillovbogen;
- Iværksætter – Kunden er en iværksætter i henhold til bestemmelserne i artikel 43[1] i civillovbogen;
- Vilkår og betingelser – dette dokument;
- Varer – det produkt, der præsenteres i onlinebutikken, med den beskrivelse, der er tilgængelig for hvert af de præsenterede produkter;
- Salgsaftale – en salgsaftale om varer i henhold til Civil Code, indgået mellem sælgeren og kunden;
- Tjenester – de tjenester, der leveres elektronisk af sælgeren til fordel for kunder i henhold til bestemmelserne i loven om levering af elektroniske tjenester dateret 18. juli 2002 (lovtidende nr. 144, punkt 1204, som ændret);
- Lov om forbrugerrettigheder – Lov om forbrugerrettigheder af 30. maj 2014 (Lovtidende 2014, nr. 827);
- Lov om levering af elektroniske tjenesteydelser – lov om levering af elektroniske tjenesteydelser af 18. juli 2002 (lovtidende nr. 144, punkt 1204, med senere ændringer);
- Ordre – Kundens viljeserklæring, der fører direkte til indgåelse af en salgsaftale, og som især specificerer varernes art og mængde.
III. VILKÅR FOR BRUG AF ONLINEBUTIKKEN
- Onlinebutikken kan tilgås, hvis det IT-udstyr, som Kunden anvender, opfylder følgende tekniske minimumskrav:
- en computer eller en mobil enhed med adgang til internettet;
- adgang til elektronisk post;
- en browser Internet Explorer – version 11 eller nyere, Firefox – version 28.0 eller nyere, Chrome – version 32 eller nyere, Opera – version 12.17 eller nyere, Safari – version 1.1. eller nyere;
- Cookies og Javascript er slået til i webbrowseren.
- Ved brug af online-shoppen forstås enhver aktivitet fra kundens side, som gør ham bekendt med indholdet i shoppen.
- Kunden er især forpligtet til
- ikke at levere og ikke at overføre noget indhold, der er forbudt ved lov, f.eks. indhold, der er ærekrænkende, fremmer vold eller krænker personlige rettigheder og andre rettigheder for tredjeparter;
- at bruge onlinebutikken på en måde, der ikke forstyrrer dens funktion, især ved at bruge specifik software eller enheder;
- ikke at udføre handlinger såsom: at sende uopfordret kommerciel information (spam) eller placere den i onlinebutikken;
- at bruge onlinebutikken på en sådan måde, at den ikke forstyrrer andre kunder og sælgeren;
- at bruge alt indhold i onlinebutikken udelukkende til egne personlige formål;
- at bruge onlinebutikken i overensstemmelse med de lovbestemmelser, der gælder på Republikken Polens område, med vilkårene og betingelserne og også med de generelle regler for brug af internettet.
IV. TJENESTER
- Tjenesterne stilles gratis til rådighed af Sælger i Onlinebutikken og leveres af Sælger 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen.
- Tjenesten, der involverer vedligeholdelse af en konto i onlinebutikken, er tilgængelig efter registrering. For at registrere sig er det nødvendigt at udfylde og acceptere registreringsformularen, der er tilgængelig på en af onlineshoppens hjemmesider. Aftalen om levering af en tjeneste, der indebærer vedligeholdelse af en konto i webshoppen, indgås på ubestemt tid og ophører, når kunden indsender en anmodning om at fjerne kontoen eller bruger knappen “Slet konto” (polsk: “Usuń Konto”).
- Kunden kan bruge kontaktformularen til at sende en besked til sælgeren. Aftalen om levering af tjenester, der involverer tilgængelighed af en interaktiv formular, der giver kunderne mulighed for at kontakte sælgeren, indgås for en bestemt periode og afsluttes, når kunden sender en besked til sælgeren.
- Kunden kan bruge kontaktformularen ,,Spørg om produktet” til at sende en besked til sælgeren. Aftalen om levering af en tjeneste, der indebærer tilgængelighed af en interaktiv formular, der giver kunden mulighed for at spørge om produktet, indgås for en bestemt periode og ophører, når kunden sender en besked til sælgeren.
- Sælgeren har ret til at organisere lejlighedsvise konkurrencer og kampagner, hvis vilkår altid skal præsenteres på Shop-webstederne. Onlinebutikkens kampagner kan ikke kombineres, medmindre andet fremgår af vilkårene og betingelserne for den givne kampagne.
- Hvis kunden overtræder disse vilkår og betingelser, kan sælgeren – efter et forudgående ineffektivt ophørsbrev med en passende frist – opsige aftalen om levering af tjenester med et varsel på 14 dage.
V. PROCEDUREN FOR INDGÅELSE AF SALGSAFTALEN
- Oplysninger om Varerne, som de findes på Shopens hjemmesider, især deres beskrivelser, tekniske og funktionelle parametre samt priser, udgør en invitation til indgåelse af en Aftale i henhold til artikel 71 i civillovbogen.
- Alle de varer, der er tilgængelige i onlinebutikken, er fri for fysiske og juridiske defekter og er lovligt introduceret på det polske marked.
- For at afgive en ordre kræves en aktiv elektronisk postkonto.
- Hvis ordren afgives via den ordreformular, der er tilgængelig på webshoppens hjemmeside, afgiver kunden ordren til sælgeren elektronisk, hvilket udgør et tilbud om at indgå en aftale om salg af de varer, der er genstand for ordren. Det elektroniske tilbud er bindende for Kunden, hvis Sælgeren sender – til den elektroniske postadresse, som Kunden har oplyst – en bekræftelse på accept af Ordren til behandling, i form af Sælgerens erklæring om accept af Kundens tilbud; når Kunden har modtaget den, indgås Salgsaftalen.
- Salgsaftalen indgås på engelsk, og dens bestemmelser svarer til vilkårene og betingelserne.
VI. LEVERING
- Levering af Varerne er begrænset til Den Europæiske Unions område, og Varerne skal leveres til den adresse, som Kunden har angivet ved afgivelse af Ordren.
- De bestilte varer leveres til kunden af et kurérfirma.
- I beskrivelsen af Varerne på Butikkens hjemmeside informerer Sælgeren Kunden om antallet af Arbejdsdage, der er nødvendige for at behandle Ordren og levere den, samt om leveringsomkostningerne.
- Fristen for levering og behandling af ordren beregnes pr. arbejdsdag i overensstemmelse med afsnit VII, underafsnit 2.
- Sælgeren giver kunden et købsbevis.
- Hvis de bestilte varer har forskellige leveringsfrister, gælder den længste frist for hele ordren.
VII. PRISER OG BETALINGSMETODER
- Priserne for Varerne angives i euro (EUR) efter Kundens valg og inkluderer alle komponenter som moms, told og andre gebyrer.
- Kunden kan vælge følgende betalingsmetoder:
- bankoverførsel til sælgers bankkonto (i dette tilfælde påbegyndes behandlingen af ordren, efter at sælger har sendt en bekræftelse på accept af ordren til kunden, og varerne afsendes umiddelbart efter, at midlerne er krediteret sælgers bankkonto, og efter at ordren er gennemført);
- elektronisk betaling (i dette tilfælde påbegyndes behandlingen af ordren, efter at sælgeren har sendt en bekræftelse på accept af ordren til kunden, og efter at sælgeren har modtaget oplysninger fra betalingsagentens system om, at kunden har foretaget betalingen, og varerne afsendes umiddelbart efter, at ordren er gennemført).
- Sælgeren informerer Kunden om tidspunktet for betaling af Ordren på Butikkens hjemmeside. Hvis Kunden ikke betaler inden for den frist, der er angivet i foregående sætning, kan Sælgeren – efter en forudgående, ineffektiv rykkerskrivelse med en passende frist – ophæve salgsaftalen i henhold til artikel 491 i civilloven.
VIII. RETTEN TIL AT TRÆKKE SIG UD AF AFTALEN
- TKunden, som er en forbruger, kan træde tilbage fra aftalen uden at angive årsagen ved at indsende en passende erklæring inden for 30 dage. For at overholde denne frist er det nok at sende denne erklæring, før den udløber.
- Forbrugeren kan selv udfærdige erklæringen eller bruge formularen til erklæring om tilbagetrækning fra aftalen, som er tilgængelig på webshoppens hjemmeside.
- Fristen på 30 dage regnes fra den dag, hvor varen blev leveret, eller – hvis der er tale om en aftale om tjenesteydelser – fra den dag, hvor aftalen blev indgået.
- Ved modtagelse af Forbrugerens erklæring om fortrydelse af Aftalen, sender Sælger en bekræftelse på modtagelse af erklæringen om fortrydelse af Aftalen til Forbrugerens elektroniske postadresse.
- Forbrugerens ret til at træde tilbage fra aftalen er udelukket i følgende tilfælde:
- ved levering af tjenesteydelser, hvis sælgeren har udført tjenesteydelsen fuldt ud med udtrykkeligt samtykke fra forbrugeren, som – inden tjenesteydelsen blev påbegyndt – var blevet informeret om, at han ville miste retten til at træde tilbage fra aftalen, når tjenesteydelsen var fuldført;
- for en aftale, hvis pris eller vederlag afhænger af udsving på det finansielle marked, som sælgeren ikke er herre over, og som kan indtræffe inden udløbet af fristen for fortrydelse af aftalen;
- for en aftale, hvor genstanden for tjenesteydelsen er ikke-præfabrikerede varer, der er fremstillet i henhold til forbrugerens specifikationer eller tjener til at opfylde hans unikke behov;
- for en aftale, hvor genstanden for tjenesten er varer leveret i en forseglet emballage, der ikke kan returneres, hvis den åbnes, på grund af sundhedsbeskyttelsesproblemer eller af hygiejniske årsager, hvis emballagen åbnes efter levering;
- for en aftale, hvor genstanden for tjenesten er varer, som efter levering på grund af deres art forbliver uadskilleligt forbundet med andre genstande;
- I tilfælde af tilbagetrækning fra en fjernsalgsaftale, skal en sådan aftale anses for ikke at være indgået. Hvad parterne har leveret, skal returneres i uændret stand, medmindre ændringen var nødvendig inden for rammerne af den almindelige forvaltning, især for at bestemme varens art, egenskaber og funktion. Varerne skal returneres straks, dog senest inden for 14 dage. De købte varer skal returneres til sælgers adresse.
- Sælgeren skal straks, men ikke senere end inden for 14 dage fra modtagelsen af forbrugerens erklæring om tilbagetrækning fra aftalen, returnere alle de betalinger, han har foretaget, inklusive leveringsomkostningerne for varerne. Sælgeren skal refundere betalingen med samme betalingsmetode, som forbrugeren har anvendt, medmindre forbrugeren accepterer en anden måde at refundere på, mens en sådan refusion ikke medfører nogen omkostninger for forbrugeren. Sælgeren kan tilbageholde tilbagebetalingen af betalingen modtaget fra forbrugeren, indtil han modtager den returnerede vare, eller forbrugeren fremlægger et bevis for dens returforsendelse, alt efter hvad der kommer først, medmindre sælgeren tilbød selv at afhente varen hos forbrugeren.
- Hvis den leveringsform for varerne, som forbrugeren har valgt, er en anden end den billigste, almindelige leveringsform, som sælgeren tilbyder, er sælgeren ikke forpligtet til at refundere forbrugeren eventuelle ekstraomkostninger, som han har afholdt.
- Forbrugeren skal kun afholde de direkte omkostninger ved returnering af varerne, medmindre sælgeren har accepteret at afholde disse omkostninger.
IX. REKLAMATIONER FOR VARER UNDER GARANTI
- Sælger forpligter sig til at levere varer fri for mangler.
- Sælgeren er ansvarlig over for kunden, der er forbruger, i henhold til garantien for mangler i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 556 – 576 i civilloven. I forhold til kunder, der er entreprenører, er garantien udelukket.
- Klager, der opstår som følge af en overtrædelse af kundens rettigheder, der er garanteret ved lov eller i henhold til disse vilkår og betingelser, skal sendes til følgende adresse: SELECTWOOD SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, Ludomira Rozyckiego 12/2, 93-586 Lodz, Polen eller den elektroniske postadresse: shop@treetale.eu.
- For at klagen kan behandles, skal kunden sende eller levere de pågældende varer og vedlægge købsbeviset, hvis det er muligt. Varerne skal leveres eller sendes til den adresse, der er nævnt i punkt 3.
- Sælger forpligter sig til at behandle enhver reklamation inden for 14 dage.
- Hvis der er mangler i reklamationen, skal sælger anmode kunden om at supplere den efter behov, straks, men senest inden for 7 dage fra den dato, hvor kunden modtog anmodningen.
X. KLAGER OVER ELEKTRONISKE TJENESTER
- Kunden kan klage til sælgeren over butikkens funktion og brugen af tjenesterne. Klager kan indsendes skriftligt til følgende adresse: SELECTWOOD SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, Ludomira Rozyckiego 12/2, 93-586 Lodz, Polen eller den elektroniske postadresse: shop@treetale.eu.
- I klagen skal kunden angive sit navn og efternavn, adresse for korrespondance, arten og beskrivelsen af det aktuelle problem.
- Sælgeren forpligter sig til at behandle hver klage inden for 14 dage, og hvis dette ikke er muligt – at informere kunden inden for denne tid, når klagen vil blive behandlet. Hvis der er mangler i klagen, skal sælgeren anmode kunden om at supplere den efter behov inden for 7 dage fra den dato, hvor kunden modtog anmodningen.
XI. GARANTIER
- Varerne kan være omfattet af producentens garanti.
- For de varer, der er omfattet af en garanti, er oplysningerne om garantiens eksistens og indhold, og også det tidspunkt, hvor den er indgået, altid præsenteret i beskrivelsen af varerne på shoppens websteder.
XII. UDENRETSLIGE MÅDER AT AFVIKLE KLAGER OG FORFØLGE KRAV PÅ
- Kunden, der er forbruger, har blandt andet følgende muligheder for at bruge udenretslige metoder til at bilægge klager og forfølge krav:
- han har ret til at henvende sig til en permanent mindelig forbrugerdomstol, der drives af Commercial Inspection, med en anmodning om at bilægge en tvist, der opstår som følge af den indgåede salgsaftale;
- har ret til at henvende sig til handelsinspektionens voivodskabsinspektør med en anmodning om at indlede en mæglingsprocedure med henblik på mindelig bilæggelse af tvisten mellem kunden og sælgeren;
- kan få gratis støtte til bilæggelse af tvisten mellem forbrugeren og sælgeren, også ved hjælp af støtte fra den poviat (kommunale) forbrugerrettighedsrådgiver eller en social organisation, hvis lovbestemte opgaver omfatter beskyttelse af forbrugere (blandt andre Forbrugerrådet, Foreningen af Polske Forbrugere). Rådgivningen ydes af Forbundet af Forbrugere på det gratis nummer til forbrugernes hotline +48 800 007 707 og af Foreningen af Polske Forbrugere på den elektroniske postadresse porady@dlakonsumentow.pl.
- kan rapportere sin klage via den europæiske ODR-platform, der er tilgængelig på adressen: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
XIII. BESKYTTELSE AF PERSONLIGE OPLYSNINGER
Sælgeren indsamler og behandler kundernes personlige oplysninger i overensstemmelse med gældende lovbestemmelser og med fortrolighedspolitikken, der er tilgængelig på butikkens websted.
XIV. AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
-
- Alle rettigheder til onlinebutikken, herunder økonomiske ophavsrettigheder, intellektuelle ejendomsrettigheder til dens navn, internetdomæne, onlinebutikkens websted og også til formularer, logotyper tilhører sælgeren og må kun bruges på den måde, der er angivet i og i overensstemmelse med vilkårene og betingelserne.
- Bestemmelserne vedrørende forbrugeren indeholdt i disse vilkår og betingelser, vedrørende tilbagetrækning fra aftalen og klage, gælder for en fysisk person, der indgår en aftale direkte relateret til sin forretningsaktivitet, når indholdet af aftalen indikerer, at den ikke har professionel karakter for den pågældende person, hvilket især skyldes emnet for dennes forretningsaktivitet, der er gjort tilgængelig på grundlag af bestemmelserne i Central registrering og information om økonomisk aktivitet. Bestemmelserne om udenretslige måder at afvikle klager og forfølge krav finder ikke anvendelse.
- Når den relevante regulering af kundens lov i hans land vil vise sig at være mere gunstig for ham, vil de relevante lovbestemmelser i kundens oprindelsesland gælde.
- Alle tvister, der opstår mellem sælgeren og kunden, der er forbruger, skal afgøres af kompetente domstole i overensstemmelse med gældende bestemmelser i Code of Civil Procedure.
- Eventuelle tvister, der opstår mellem sælgeren og kunden, der er en iværksætter, skal afgøres af en kompetent domstol med jurisdiktion, der er passende for sælgers hjemsted.
- De forhold, der ikke er fastsat i disse vilkår og betingelser, reguleres af bestemmelserne i civilloven, loven om levering af elektroniske tjenester, loven om forbrugerrettigheder og andre gældende bestemmelser i polsk lov.
- Hver kunde skal informeres om eventuelle ændringer i disse vilkår og betingelser ved hjælp af oplysninger, der er tilgængelige på hjemmesiden for onlinebutikken, og som indeholder en liste over ændringer og deres ikrafttrædelsesdatoer. Kunder, der har en Konto, skal desuden informeres om ændringerne og præsenteres for deres liste ved en besked sendt til deres elektroniske postadresse. Ikrafttrædelsesdatoen for enhver ændring skal falde mindst 14 dage efter dens offentliggørelse. Hvis kunden, der har en konto, ikke accepterer det nye indhold i vilkårene og betingelserne, skal han informere sælgeren om det inden for 14 dage efter at være blevet informeret om ændringen af vilkårene og betingelserne, og det vil følgelig resultere i opsigelse af aftalen.